Home » Personal » Ce trebuie să știi despre furtul de combustibil la pompă

pompa benzina
În mod normal nu aș fi scris niciodată acest articol dar m-am săturat să văd cretinei care cred că sunt furați la pompa de combustibil din peco, că ba se mișcă prea încet, ba sare litrajul prea repede.

La pompă nu se poate fura, CLAR! Bine asta dacă nu e vreun peco de care nu a auzit nimeni și au acces la tancurile de combustibil toți angajații.
Știu un peco care aducea motorină la negru, la astea poți fi țepuit atât la litraj cât și la calitatea combustibilului.

Dar dacă mergi și alimentezi de la un peco cu renume, nu vei fi țepuit la pompă.

În primul rând aceste stații peco sunt verificate la sânge, pe lângă calitatea combustibilului se mai verifică proveniența, starea de umiditate din tancuri, sigilii și cantitatea de combustibil eliberată de pompă.

Adică se ia o canistră special gradată (etalon), la 60 de litri acea pompă nu are voie să dea depășească o anumită marjă, deobicei este 100 de mililitri +/- la 60 de litri.

Dar totuși noi știm că se fură la pompă că am auzit toți că pompagii fac bani, au mașini scumpe și nu au cum decât dacă fură (am zis pompagii adică angajații din peco).

Adevărat, fac bani, făceau bani sau încă fac dacă sunt deștepți, dar acești bani care se fac nu afectează clientul și nici stația peco…cel puțin stația peco nu pierde bani, am să explic.

Sunt mai multe moduri în care se pot face bani într-o stație peco dacă ești pompagiu:

1. Asta e cea mai sărăcăcioasă modalitate, vânzarea de bonuri fiscale. Adică vine x-ulescu care are nevoie de niște bonuri pentru a le introduce în contabilitate ca și consum, dacă îți dă comanda la început de lună el îți va transmite cam ce sume vrea pe fiecare zi și care să fie suma totală finală.
Exemplu : X-ulescu vrea bonuri pe luna spetembrie de 8000 lei că atât ar consuma mașinile lui lunar iar el a luat benzina de la ruși sau nu a consumat mai deloc dar vrea să se scadă. Pentru aceste bonuri angajatul peco va cere (sau se cerea) cam 2-3% din valoarea totală, deci 160-240 ron. De unde are angajatul bonuri? Păi câți din voi luați bonul de la casă?

Mai sunt cele proaspete, de 1-2 zile pe care se percepe un procent de 10%.

2. BCF-uri (Bonuri Consum) , majoritatea instituțiilor își alimentează parcul auto prin BCF-uri, poliția , companiile de apă, consiliile județene. Șoferii acestor instituții nu consuma mereu combustibilul declarat și nici nu pot fi controlați pentru că nu au foi de parcurs. Acești șoferi adună aceste BCF-uri care pot avea valori de 30-100 lei și le vând celui de la pompă, dacă îi vinde un bon de 100 lei, pompagiul își oprește 10%.

Cum se scade pompagiul cu acest BCF? Simplu. Tu alimentezi benzină de 100 de lei și nu iei bon, pompagiul nu eliberează bon fiscal ci înregistrează acest BCF pe alimentarea ta. Peco nu pierde bani pentru că tot valoarea aia a încasat-o, doar că pompagiul a schimbat valoarea cash în valoare de BCF. Deobicei acestă practică o găsim la instituțiile de stat.

3. Aici sunt două situații:

a) Când pompa nu este legată în mod direct de casa de marcat din stație (astăzi sunt tot mai rare astfel de stații).
Cum se face? Pompagiul vinde zeci sau sute de litri de motorină în pompa x, nu se eliberează bon fiscal către clienți iar pompa nu rămâne blocată pentru că nu este legată de casa de marcat, oricum și dacă clienții ar cere bon, casierul îi poate elibera de pe orice pompă pentru că a avut grijă să adune niște litri vânduți dar neînregistrați fiscal, deci poate bate orice sumă dorește. Deci el și-a adunat să zicem 100 de litri în pompa 1 dar pentru cei care au alimentat acolo, a eliberat bon pe litrii vânduți din alte pompe, la final de zi fiecare pompă trebuie să aibă litrii înregistrați fiscal conform indexului de pompă.

Cum se fac banii? Păi deobicei vine un șofer de tir care știe să meargă la consum și trebuie să pice pe consumul standard declarat, să presupunem că are un consum de 20% declarat, a făcut 5000 km dar el a mers ok și a scos un consum de 18l/100 km, deci așa i-au rămas 100 de litri în plus.

El vine la pompagiu și pentru a nu strica consumul de 20l/100 km va alimenta doar 900 de litri iar restul de 100 vor fi înregistrați împreună cu aliementarea pe același bon, totalizând 1000 de litri.

Cota parte a pompagiului era de 1 leu pe litru, acum nu știu ce cote mai sunt. Banii împărțiți provin din vânzarea prin acumulare a celor 100 de litri în pompă dar neînregistrați fiscal.
Acești tiriști deobicei au carduri de alimentare, dar pompa nefiind legată de casa de marcat, se poate înregistra cantitatea lejer.

b) Când pompa este legată de casa de marcat, acțiunea asta a cam scăzut veniturile pompagiilor deoarece riscurile sunt mai mari, la fel și cantitățile de combustibil mai mici. Practic acum dacă alimentezi pompa rămâne blocată până la eliberarea bonului fiscal. Și totuși cum se face?

Păi deobicei pompagiul are câțiva prieteni care alimentează cantități mai mari, fie au utilaje agricole fie au maxi taxi. Un maxi taxi alimentează în medie circa 60 de litri de motorină. Fiind prieten pompagiul îi dă un alt bon sau 2 bonuri care să facă suma alimentării iar alimentarea actuală se va înregistra fiscal pe cardul unui tirist după schema prezentată la punctul a. Așa o să auziți des când trageți la o pompă “Pompa 1 nu merge, trageți la pompa 2” pentru că este blocată și se așteaptă tiristul cu cardul, bine mai sunt și defecțiuni, deci nu orice redirecționare este o manevră a pompagiului.

Singurul pierzător din toată povestea este patronul companiei de transport care deține tirul. Însă nu mereu sunt furați, de multe ori șoferii trag pentru un consum mai mic știind că în următoarea cursă vor consuma mai mult, astfel vor compensa consumul fără să își cumpere nici măcar un pachet de țigări.

Acum că am prezentat schemele, probabil voi fi pus la acatiste de către pompagii, însă sper să nu mai aud vreun Dumbo cu furatul la pompă, pentru că nu se poate.

, , , ,
SHARE WITH FRIENDS:  
        
          

comments

  1. Alex Ciocan says:

    La motorina se fura la comozitie. Una e sa bagi motorina de calitate si alta e sa bagi aditivata. Dau un exemplu de motorina masluita: Petrom. Nu toate statiile. Eu am lucrat la GPL si asa e cum spui tu, Vama a reglementat de mult chestia cu legatul pompei la casa de marcat si la PC. Nu poti alimenta pana nu iese bonul din PC. Culmea este ca cu toate aceste masuri de siguranta tot se poate fura 1L – 1.5L GPL la fiecare alimentare, nu conteaza valoarea. Acuma, cred ca iti poti da seama ce faci cu 1L de gaz la fiecare alimentare si cum il scoti de acolo din moment ce e lichefiat si sub presiune 😀

    • cKy says:

      În cunoștință de cauză am scris și eu articolul.

      La GPL chiar nu știu cum e, și dacă reușești să furi 1 litru, nu îl poți vinde, deci fură stația aici.

      La faza cu motorina aditivată, depinde cum se controlează cisterna când vine, dacă vine cu sigilii de la rafinărie și se descarcă la fel, bagi în tancuri ce ai cumpărat.

  2. gpl says:

    GPL la pompa, depinde cat e furtunul be lung .2,3litri….adica asa sta treaba dupa ce pleaca clientul si nu e nimeni inchide robinetul la cisterna vine cu butelia se mufeaza se ia ce se poate dupa furtun,cand vine urmatorul linistit pune pistolul la masina da drumu la robinet se umple furtunul pe bani lui omu zice ca intra in butelia masini lui ,dar teapaaaaaaaaaa furtunul ramane plin …………. daca are timp repeta operatiunea mai ales astea mai retrase si noaptea,asa face 2,3 ,4 buteli pe turale da cu 30 roni mai de chilipir asa……indicat sa fie cineva inainte sa nu aiba timp….ps nu toti face asa ceva ,dar asta e unul din raspunsurile la intrebarile pe care vi le puneti….

Lasă un comentariu

Statistici T5
%d bloggers like this: